štvrtok 5. februára 2015

Fašiangy bez tradičných šišiek? Nemysliteľné!

Aj keď som nedávno piekla šišky- také expresné ale dobré - nutkanie upiecť aj "normálne" mi nedalo pokoj už pár dní. Veď kedy inokedy, keď nie práve na fašiangy? Oni to tí naši predkovia veľmi múdro povymýšľali: január je najdepresívnejší mesiac v roku, vedeli oni, že sa treba práve počas dlhých zimných večerov veseliť, mastným jedlom napchávať a dopriať si:-) Pre lepšiu náladu. Tak poďme na to:

Suroviny na cca 30 ks šišiek:

250g hladkej múky
250g polohrubej múky
    3 dcl vlažného mlieka,
2-3 PL kryštálového cukru
   30 g čerstvého droždia
3 žĺtka
3 štipky soli
trocha citrónovej šťavy
pol deci rumu
60g roztopeného ale nie horúceho masla
olej na vysmážanie asi pol litra
džem, práškový cukor na posypanie

Postup:
V 1 dcl vlažného mlieka s lyžicou rozmiešaného cukru rozdrobíme droždie a necháme napučať - vzísť. Zatiaľ si navážime múky do väčšej misy, osolíme, pridáme zvyšok cukru, vaječné žĺtka, roztopené maslo, asi lyžičku citrónovej šťavy, rum, vzídený kvások a zvyšok vlažného mlieka.
Cesto najprv miešam lyžicou, keď sa všetko spojí, nasadím do boja pravú ruku.
Je to naozaj boj, pretože cesto sa spočiatku veľmi lepí, nechce poslúchať. Miesiť treba silne, nadvihovať, poriadne prevzdušňovať cesto, aby bolo kvalitne vypracované. Po pár minútach je človek unavený ako kôň:-) dobrú službu nám urobí robot. Veď nabudúce si ho určite z domu prinesiem, dušujem sa pri každom miesení...
Keď sa nám podarí cesto vyhladiť a je krásne lesklé, možno až bublinkavé, necháme ho v teple nakysnúť. Dávam ho zakryté čistou utierkou do trolinku vyhriatej a vypnutej rúry alebo na teplý radiátor.  Ak by som mala perinu, dala by som ho pod ňu. Aspoň raz, zo zvedavosti.
Čas, kým cesto znásobí svoj objem, je rôzny. Záleží od  teploty surovín a okolia, ale aj čerstvosti droždia. Trvá to tak 40-60 minút.
Potom ho vylejem na trocha pomúčenú podložku, nehnetiem, len rukou urovnám a vyvaľkám na hrúbku palca.
Okrúhlou formou s rúčkou alebo pohárom na stopke následne vykrajujem kolieska. Cesto je hrubšie, preto sa formičkou na pagáče vykrajuje ťažko, stopka pohára je práve vhodná do ruky k tomuto úkonu.
Odkrojky zatiaľ neriešim, hádžem bokom. Po vykrojení všetkých koliesok odkrojky zmiesim a nechám vykysnúť, vyvaľkám a vykrojím ďalšie kolieska. Kým sa pečú prvé šišky, majú dosť času dohnať ostatné. 
Pokladám za dôležité pozametať múku spod šišiek, toto cesto sa ukázalo ako veľmi disciplinované, nelepivé, tak múku odstraňujem maslovačkou, či štetcom. Zbytočne by sa tá na šišky nalepená múka prepaľovala v oleji. Mala som dočinenia už aj s extrémne lepivým cestom, preto opatrnosti nikdy nie je dosť. Ale tu, ako vravím, zbytočnú múku netreba.
Pomaly treba prichystať širší kastról či vyššiu panvicu na vysmážanie a naplniť ju dostatočným množstvom oleja. Za ten čas šišky ešte podkysnú. 5-7 cm vysoká hladina oleja je asi optimálna. Nesmie byť príliš horúci, aby sa šišky nepripaľovali, mohlo by sa stať, že by ostali vnútri surové. Zvyknem hodiť do horúceho oleja kúštik cesta a keď ihneď vypláva navrch, teplota je vhodná. Niekto robí do cesta prstom priehlbinky, niekto nie. Ja kedy-ako. Teraz som robila.
 Na prvý krát som dala do oleja viac šišiek, ako som mala. Ony ešte totiž počas pečenia narastú a keď sú nahusto, nemajú dosť miesta, tlačia sa a nebudú pekne opásané bielym opaskom, lebo budú nakrivo. Takže radšej menej ako viac.
Hneď ako sa vložia priehlbinkami nadol do horúceho oleja, prikryjem ich pokrievkou. Stačí pár minút, aby sčerveneli, treba dávať pozor.
Po obrátení už nezakrývam.
Hotové šišky vyberám do veľkej misy s papierovým obrúskom na odsatie prebytočného oleja.
Hotovo!
Cukrujem až po miernom ochladnutí, inak sa cukor rýchlo roztopí a neukáže tak pekne.

Chýba už len čerešnička na torte alias džem na šiške, aby boli lákavé a čo najchutnejšie. Nech sa páči, k stolu!

5 komentárov:

Florentýna povedal(a)...

Ivetko, ty jsou krásný! Příště zkusím s tím dolíčkem, jak popisuješ. Takhle se u nás dělají bavorské vdolečky, ale ty mají trošičku jiné těsto myslím.

Iveta Lencse povedal(a)...

Ďakujem pekne, Flo:-) dolíček je asi jamka, že? Bavorské vdolečky idem mrknúť, nerobila som ešte.

Unknown povedal(a)...

Dakujem za recept, vyskúšal som, deti mi jedli šišky rovno z fritézy...boli vynikajúce :D

Unknown povedal(a)...

vyskúšal som..boli vynikajúce. Deti mi jedli šišky rovno z fritézy :D nestíhal som ich plniť lekvárom.
ďakujem za recept. :D

Iveta Lencse povedal(a)...

Milan, ďakujem za peknú a dvojnásobnú:-) odozvu. Som veľmi rada, že chutilo!!!