utorok 17. februára 2015

...po praslici - 2. časť: Pirohy varené aj pečené

Pokračujem v písaní seriálu o jedlách zo slovenskej kuchyne, ktoré varievam.
Veľmi variabilné a chutné sú napríklad pirohy, je jedno, či sú z kysnutého, zemiakového alebo obyčajného rezancového cesta. Všetky sú vynikajúce a odlišujú sa spôsobom tepelnej úpravy a hlavne plnkami.
Varením v osolenej vode sa robia tie z rezancového a aj zemiakového cesta, pečením v rúre alebo vysmážaním zasa z kysnutého cesta a aj zo zemiakového cesta.
Najčastejšie robím pirohy z rezancového cesta, vyvaľkám ich na tenúčko, vykrajujem okrúhlou formou a plním plnkou z bryndze pomiešanej s popučenými varenými zemiakmi. Výborne sa tu môže zužitkovať aj zbytok zemiakovej kaše. Plnkou nešetrím a pirôžky poriadne pevne po prehnutí zlepím prstami, aby plnka pri varení neunikla. zatiaľ si upražím na drobno pokrájanú cibuľku na masle s trochou oleja a touto zmesou potom hotové pirohy po scedení polejem. Je to vynikajúce, obľúbené jedlo mojej dcéry, ktorá sa ho naučila robiť ako jedno z prvých. Tieto na obrázku robila nedávno a musím priznať, že jej to ide rýchlejšie ako mne:-)


Pirohy sú jedlo rozšírené hlavne na severe a východe Slovenska, určite vplyvom poľskej, ukrajinskej, či ruskej kuchyne. Takéto lákavé pirohy som našla na nete:
Sú zo stránky http://www.aflockinthecity.com/2012/10/08/polish-pierogi-part-two-finally/ a pripravujú sa z kukuričnej múky
V poslednom čase som si robila chúťky na pirohy zo zemiakového cesta plnené kyslou kapustou a údeninou. Dnes nastal čas ich pripraviť:-)
 Použila som nasledovný zoznam surovín:

 4 ks stredne veľké zemiaky (bolo ich 280g)
 90g hladkej múky
 soľ
2 PL kyslej smotany do cesta
70g údeného vareného mäsa
3 PL kyslej kapusty
pol menšej cibule
žĺtko na potretie
masť a olej na vysmážanie

Zemiaky som očistila, pokrájala a dala uvariť do osolenej vody. Keďže som varila kapustnicu s údeným mäsom, vývar zo zemiakov som potom použila do nej, nevylievala som ho. Popučila som ich a nechala poriadne vychladnúť.
Zatiaľ som pomlela kúsok uvareného údeného mäska, bolo dosť prerastené, takže chuťovo sa vynikajúco hodí do plnky. Kyslú kapustu som pokrájala na menšie kúsky, aby sa s ňou dalo pri plnení pirohov lepšie manipulovať.
Pomleté mäso a kapustu som zmiešala a ešte som pridala na drobno nakrájaný kúsok cibule popraženej na troche masti. Rozvoniavalo to teda poriadne!
Nerobila som veľké množstvo pirohov, len tak pre chuť, preto tie mini množstvá surovín.
   K vychladnutým zemiakom som prisypala múku. Pri hutnejších cestách rada používam hladkú múku, cesto je potom mäkkšie. Taktiež vajíčko robí cesto po tepelnej úprave tvrdším, preto ho buď vynechám, ak sa suroviny spoja ľahko aj bez neho alebo nahradím iným "lepom". V tomto prípade som zvolila kyslú smotanu, urobí nám dobrú službu ako chuťovo tak aj vizuálne. Pri pečení dodá krásnu červenkastú farbu cestu.
   Smotana bola potrebná aj z dôvodu, že múka sa mi nechcela spojiť so zemiakmi. Keď bolo všetko premiešané, ešte som ho na pracovnej doske minimálne posypanej múkou premiesila, aby bolo dobre prepracované.
vyvaľkala som ho nie moc na tenko, asi na 2-3mm. Pohárom "namočeným" v múke som potom vykrajovala kolieska. Plnku som nanášala na každé koliesko malou lyžičkou. Ak chcete väčšie porcie, robte s pohárom väčšieho priemeru, tieto moje sú také jednohubky.
Kolieska po naplnení treba preložiť na polovicu a okraje silno prstami spojiť, aby plnka nevyliezala. Pomohla som si aj malou vidličkou, preto tie zúbky. Pri tejto plnke je to v pohode, horšie je, ak vplyvom tepla zmení svoje skupenstvo a začne si hľadať cestičku von. To platí pre syrové a bryndzové plnky. Výborné sú aj hubové alebo akékoľvek zeleninové. Mrkva, brokolica, kaleráb, tekvica a iné. Majme na pamäti, že predvariť či pariť treba tvrdšie druhy, aby sa pečením dohotovili a mäkkým bude stačiť pečenie v pirohách.
Takže pirôžky boli naplnené, pospájané, čakali v rade na svoj osud:-)
Rozhodla som sa, že väčšinu upečiem na plechu v rúre a tie, čo sa nezmestia, vysmažím na panvici.
Plech som vystlala pečiacim papierom a poukladala naň pirohy. Aby sa pečením moc nevysušili, potrela som ich žĺtkom s troškou smotany. Piekli sa v rúre vyhriatej na 180°C 25 minút.
Tie, čo vystali, smerovali na panvicu s horúcou masťou zmiešanou s olejom. Nejak mi vadí pach horúcej bravčovej masti, radšej ju takto kombinujem. Pirohy sa na platni upiekli krásne do červena za 10 minút, takže oveľa skôr ako tie v rúre.
Aby som pravdu povedala, viac mi chutili tie vysmážané. Trocha som ich nechala vychladnúť, aby som si neurobila zle, aj keď tá vôňa bola neskutočne dobrá. Čo ma ale prekvapilo, vôbec nenasiakli tukom, ako som predpokladala.
Určite časť tuku nasiakla servítka, na ktorú všetko vyprážané vykladám, ale aj tak som rada. Pirohy pečené v rúre sú síce bez tuku, ale je to taká ligh verzia, pre tých, ktorí si potrpia na zdravšiu stravu a obmedzujú tuky.
   K servírovaniu som priložila aj krémovú kyslú smotanu, táto mala 35% tuku, úplne fajnová, krémová. Myslím, že aj biely jogurt by bol výborná voľba. Pri jedení sme si ich do smotany namáčali, vrele odporúčam. Z týchto surovín mi vyšlo 25 kúskov pirôžkov.

Žiadne komentáre: