utorok 10. marca 2015

Ako som piekla Pani Walewskú


Žiaľ, vybrala som si asi nesprávny recept:-(
 S týmto koláčikom som sa stretla prvýkrát a nemala som žiadne obavy, žeby sa nepodaril. Recept bol napísaný zrozumiteľne, foto k nemu bolo slušné, recenzie síce žiadne, ale to ma neodradilo, išla som do toho...

Cesto sa malo zmiesiť z 500g hladkej múky,200g studeného masla, 80g prášk. cukru, 1,5 lyžičky prášku do pečiva a 6 žĺtkov.
Problém nastal už vtedy - na také množstvo suchých surovín bolo primálo tekutých, cesto sa nie a nie spojiť, tak som pridala dve lyžice kyslej smotany, to vždy zaberá.
Veru, cesto sa pekne zmiesilo, nechala som ho pol hodiny odpočinúť v chlade, potom rozdelila na dve polovice. Celkovo ho bolo 960g, pekné množstvo.
Pani v recepte uvádzala veľkosť plechu 25x33cm, taký presne mám, je to menší a vyšší plech. Jednu polovicu cesta som vyvaľkala na pečiacom papieri a vsunula do plechu, zdalo sa mi dosť hrubé. Navrch tohoto cesta mal ísť ríbezľový lekvár. Manžel nemá rád koláče s lekvárom, tak som túto časť najprv vynechala.
Zo zvyšných bielkov sa má vyšľahať so štipkou soli polotuhý sneh a potom po častiach zašľahať 300g kryštálového cukru a lyžicu škrobovej múčky. Polovicu snehu natrieť na cesto a posypať mandľovými lupienkami. Tie sa mi minuli, tak som si nasekala celé mandle.

Plech s cestom som vložila do rúry vyhriatej na 170°C, podľa receptu tam mal byť 40 min



Ešte dobre, že som ho sledovala, po dvadsiatich minútach pečenia boli mandle skoro zhorené, nemohla som ho tam nechať ďalej, sneh bol upečený a cesto zrejme nie, tá predtucha sa mi neskôr splnila:-( Počas pečenia sa sneh vzdúval, myslela som, že asi tým, že som pod ním cesto nepopichala, tak som to robila po vybratí z rúry. Spľaslo.
Druhú polovicu cesta som vyvaľkala na ten istý rozmer, popichala vidličkou, pokryla snehom a sekanými mandľami a piekla na inom plechu. Teplotu som teraz nastavila na 150°C a po cca 30 minútach som ho mala upečené, bolo krajšie ako prvé. To prvé som predsalen natrela džemom, jahodovým, aby na reze krajšie ukázalo a malo lepšiu chuť. Manžel tú jednu tenkú vrstvu hádam prežije.

Kým cestá chladli, dala som sa do prípravy krému:
5 dcl mlieka rozdeliť napoly, do jednej dať vydlabanú polovičku vanilkového struku a 50g cukru a pomaly priviesť k varu. V druhej polovici mlieka rozmiešať 30g hladkej múky, 20g škrobovej múčky a 2 ďalšie žĺtky. Túto zmes vliať k vriacemu mlieku a miešať do zhustnutia. Jasné, že mi to nezhustlo tak, ako som predpokladala, bolo to redšie ako som zvyknutá. Ak puding nie je dosť hustý, nebude ani náplň. Nechala som ho úplne vychladnúť a potom som do neho zašľahala 200g masla.
Tento krém som potom natrela či skôr naliala na lekvárom potreté cesto, zakryla druhým cestom a uložila na kuchynskú linku na pár hodín. Moja skúsenosť je neukladať takéto koláče hneď do chladničky, lebo cesto nebude schopné napiť sa plnky, ktorá vplyvom chladu začne tuhnúť. Tým pádom koláč nezmäkne. Takže ukladám do chladu až po pár hodinách.

Na druhý deň som ho vybrala a načala. Cesto sa krájalo ťažko, bolo hrubé. Plnka ešte stále viac tekutá ako tuhá, takže pod tlakom krájania nedržala tvar. Na reze vidieť, ako je skoro nedopečené spodné cesto, ktoré sa pieklo na 170°C 20 minút, čo bolo málo času. Horné cesto je pekné. Čo mi vadilo, bola hrúbka cesta. Pre linecké a podobné cestá nie je vhodná až takáto hrúbka, neje sa to príjemne. Absolútne mi nesedel pomer múky a masla. Čím viac tuku je v ceste tým je krehkejšie a lepšie. Toto bolo skôr suché. Pri večernom fotení mi robí telefón v strede fotky také zelenkavé plochy, všimla som si aj na iných fotkách, ospravedlňujem sa.

Mala som obavy, či sa koláč napokon nevyhodí. Manžel ma ale zasa milo prekvapil, bral si z neho po ochutnaní do práce, vraj chuťovo mu pasuje a jemu hrubé cesto nevadí, takže ani tento pre mňa nepodarok nemal dlhú životnosť. 
Mal asi za úlohu vystríhať ma, aby som sa pri čítaní receptov riadila viackrát známym: "dôveruj ale preveruj!"
   Ako inak, keď je človek sklamaný, chce prísť na to, čo pokazil, či to bola jeho chyba a či zle napísaný recept. Tak som sa dala do pátrania a po prečítaní viacerých receptov na Pani Walewskú musím konštatovať, že toto je asi najkontroverznejší koláč, aký som kedy videla:-)
Našla som totiž recepty, kde sa cesto robí z klasického pomeru 3:2:1 (múka, maslo, cukor), aj také, kde pri 500g múky boli pridané 3 lyžice smotany, aj také, kde pomery surovín presne kopírovali mnou vybraný recept. 
A plnka, tá tiež nebola všade rovnaká, na maďarskej stránke sa robila dokonca len z 2,5 dcl mlieka a viac masla. Rozdiely boli aj v dobe pečenia, tá bola od receptu k receptu všade iná. Niekde sa malo krehké cesto predpiecť asi na 15 minút, potom prekryť snehovou hmotou a dopiecť (to je asi najsprávnejší postup), inde bol čas pečenia 20 minút na 180°C, a bol aj 40 minút na 170°C, čo mne vôbec nevyšlo, lebo to je dlho. Tak niekde sa stala chyba, recept so zlým časom pečenia sa opisuje a šíri ďalej. Preto, ak ho chcete piecť, dajte pozor.




Žiadne komentáre: