nedeľa 19. apríla 2015

Cviklový koláčik


Netradičný, v duchu zdravšieho stravovania. Bez múky, bez pridaného cukru a takmer bez tuku. A predsa veľmi chutný. Kto už ochutnal cviklu v koláčoch, vie o čom píšem. Piekla som už cviklové brownies, boli úžasné. Tento recept som vymyslela sama, nakombinovala tam všetko dobré, výživovo hodnotné.
Zloženie si môžete prispôsobiť podľa chuti alebo domácich zásob, varenie a pečenie je predsa často o experimentovaní a vymýšľaní nových receptov.

Suroviny:
1 dcl ovsených vločiek
1 dcl pohánkových vločiek
1 ks sladkej smotany (180ml)
1,5 dcl hrozienok
1 ks vajce
50g horkej čokolády
1 ks jablka
2 ks cvikly
1 ČL prášku do pečiva
1 PL orechov
Poleva:
1 PL kokosového oleja
1 ČL mletej škorice
2 PL sekaných orechov

Oba druhy vločiek som pomiešala a v mise zaliala šľahačkovou smotanou. Pridala som očistené a na kúsky nakrájané jablko, opláchnuté hrozienka, vajce, roztopenú čokoládu, orechy a napoly uvarenú a očistenú cviklu. Mala som také stredne veľké buľvičky, uvarila som tri v šupke a teplé som ich očistila. Do koláča som použila len dve, tri sa mi zdali moc.

Cviklu som pridávala pokrájanú na menšie kúsky. Teraz som všetko premiešala ponorným mixérom, celkom dobre si poradil. Hrozienka sú použité namiesto cukru, ponorný mixér ich dostatočne pomlel, aby sa sladkosť mohla rozvinúť. Tieto krásne farby vzniknuté pri príprave cesta mi pripomínajú maľovanie stien, keď sme miešali a vyberali vhodné farby, asi pred 6 rokmi sme mali podobnej farby obývačku s otvorenou kuchyňou, na taký americký štýl:-) maliar ma napomínal, že sa mi tá farba určite za dva roky zunuje, ale ja som bola do nej celá paf! mal pravdu, po 3 rokoch som jej mala plné zuby a dala som vymaľovať všetko na bielo:-)))


Tak na ňu teraz len spomínam s nostalgiou...Cesto som vyliala do vopred pripravenej formy, bola vymazaná kokosovým olejom a vysypaná múkou.


Vkladala som ju potom do rúry vyhriatej na 160°C. Myslím, že tá teplota môže ísť aj o niečo vyššie, pretože cesta nie je až tak veľa. Ja som ho piekla celkom vyše hodiny, po hodine som zvýšila na 180°C na asi 15 minút, stále sa mi zdalo cesto nedopečené po skúške špajdlou. Ono je vlastne poriadne mokré, ovocno-zeleninové, múka tam nie je, tak nečudo. Koniec-koncov, aj brownies majú byť vo vnútri polosurové, tak som čas pečenia už nenaťahovala zbytočne.


Keď koláčik mierne vychladol, vyklopila som ho na dosku. Ešte sa mi naň žiadal akýsi šmrnc, tak som použila škoricovú polevu z kokosového oleja a mletej škorice. Nanášala som ju na teplý koláčik a hneď som ju posypala sekanými orechami na ozdobu aj ešte lepšiu chuť.


Koláčik som nechala vychladnúť a potom sme ho ochutnali, čím viac stojí v chlade, tým je stuhnutejší, kompaktnejší. A čo ma obvzlášť teší, chutí aj manželovi:-)



Žiadne komentáre: