sobota 2. mája 2015

Moje prvé cupcaky bez pridaného tuku


Muffiny som nikdy nemala rada, pripadali mi suché, drobivé, nepraktické v tých papierových košíčkoch, hrýzť sa mi nedali, ulamovaním sa mrvili, no hrôza!
Cupcaky sú však iné. Hlavný rozdiel je v tom, že koláčiky sa pokrývajú vrstvou krému, teda do cesta sa tuk ani nemusí dávať ako v prípade muffinov. Väčšinou sa jedná o maslové krémy, myslím, že pochádzajú z niektorej anglicky hovoriacej krajiny, pravdepodobne z Ameriky. Tam sú krásne farebné, čím dúhovejšie, tým lepšie pre ich vkus:-) zdobia sa drobnými cukríčkami, perličkami, srdiečkami, farebnou ryžou... ja takéto produkty potravinárskeho a chemického priemyslu vôbec nemusím, čím menej prídavných látok, tým lepšie, prirodzenejšie. Maslové krémy tiež nahrádzam ľahšími plnkami, aby to bolo menej mastné a predsa výživné.
Tu som použila tvarohový krém so šľahačkou spevnený želatínou, aby boli koláčiky trvanlivejšie a vydržali aspoň pár hodín. Cesto je obyčajná piškóta s prídavkom mletého maku - plodiny, ktorú sa snažím zaraďovať naozaj často kvôli obsahu bielkovín,vápnika, horčíka a železa pre spevnenie kostí a zubov. Navyše je veľmi chutný, tak spájam príjemné s užitočným.
Na výzdobu som miesto farebných guličiek použila drobné jahody zavarené v cukrovom sirupe podľa receptu známej Francúzky Christine Ferber.
Zaváraniny je dobré minúť pred sezónou čerstvého ovocia. Ďaľším ozdobným prvkom sú práve kvitnúce fialky s jedlými kvetmi a lístky sviežej medovky. Fialky aj medovka sa vedia po záhrade poriadne rozšíriť. A už mi začal kvitnúť aj nádherne voňavý fialový iris. Milujem jeho fantastickú vôňu!

Suroviny stačia na 12 kusov koláčikov:
Cesto:                                                            Krém:
3 veľké alebo 4 malé vajcia                          250g odtučneného jemného tvarohu
120g kryštálového cukru                               180ml šľahačkovej smotany
50g mletého maku                                             3 plátky želatíny
70g polohrubej múky                                        1 lyžička práškového cukru
1 malá lyžička prášku do pečiva
štipka soli

Bielky so štipkou soli som miešala do polotuha, potom som pridala cukor a na najvyšších obrátkach som penu vymiešala do stavu, keď po vytiahnutí metličiek ostane sneh stáť.

Po jednom som zašľahala žĺtka
potom som primiešala mletý mak
a nakoniec múku zmiešanú s práškom do pečiva
Rúru som zapla na 170°C. Do muffinovej formy som naukladala papierové košíčky a cesto som nalievala malou naberačkou asi 1,5 cm pod okraj, aby malo miesto narásť počas pečenia.
Veru narástli, skoro utiekli z formy:-) piekli sa presne 20 minút.
Kým chladli, pripravila som krém:
Plátky želatíny som namočila do trošky vlažnej vody a nechala napučať
potom som ju na miernom ohni zahrievala a miešala do úplného rozpustenia. nesmie vrieť, pozor na to, trvá to len chvíľku. Do mierne vychladnutej som zamiešala tvaroh
a hneď aj vyšľahanú šľahačku. Nemala som stužovač, preto tá želatína bola potrebná, bez nej by krém stekal, nedal by sa ani nastriekať na koláčiky. Po dôkladnom premiešaní som zmes vložila do chladničky. Potrebná konzistencia je vtedy, keď ju naberiete lyžičkou a nesteká z nej.
Medzitým som koláčiky popichala v strede špajdlou, aby sirup z  jahôd mal kam stiecť.
Jahôdky som pokládla do stredu koláčikov
pevným krémom som naplnila cukrárske vrecko. Mala som ho v zaváraninovom pohári, vhodný je akýkoľvek vyšší pohár, okraje vyhnite von a nemusíte vrecko držať pri plnení.
Krém som striekala po obvode koláčikov, aby jahody bolo vidieť. Inak by som bola robila čiapočky s vyšším vrcholcom, také typicky cupcakové.
Lístky medovky a fialkové kvety som zbierala v daždi, u nás už druhý deň prší, chválabohu! Ešte jedna dobrá správa: cesto sa vôbec nedrobí:-)





Žiadne komentáre: