piatok 12. júna 2015

Jahodový džem 1:8

Jahodová sezóna v plnom prúde, konečne netreba kupovať tie umeliny z dovozu, ktoré sa len tvária ako jahody, pričom ani chuť ani vôňu a myslím, ani konzistenciu nemajú spoločnú s pravými čerstvo odtrhnutými plodmi. Vlastné jahody sa mi vyničili, keď sme dokončovali úpravy dvora, bola tam spevňovaná plocha s dlažbou, v tom čase som na záhradku ani nemala vôbec čas, chodili tu po dvore bagre, tak som ich musela oželieť.
Minule som kúpila krásne a chutné jahody na výpadovke z mesta, majú tam ovocie a zeleninu z Maďarska, ale poriadne draho teda. Prvá trieda 4,50 druhá 3,50. Trocha prehnané, sa mi zdá, ale čo už, slinky tiekli prúdom...
Jasné, že kúpené množstvo sme hneď pojedli.
Niektorý deň mi prišla ponúknuť ráno obraté jahody tetka z našej ulice, vraj zaplatiť mám čas aj za týždeň, len ona ich už nemá kam dávať. No super, vyzerali dobre, vzala som ich. Bolo ich za vedro.

jahody som umyla spolu so stopkami na dvore, potom som ich prebrala a nechala na veľkých táckach obschnúť. Väčšie pevnejšie plody putovali do mraziacich sáčkov a v jednom rade, teda tak, aby sa čo najmenej dotýkali, som ich vložila na poličky v mrazničke. Keď obmrzli a nehrozilo, že sa navzájom potlačia, som ich nasypala do sáčkov vo väčšom množstve, vyšli mi 3 veľké a jeden menší vak. 
Ako inak, v ten deň som mala jahody na raňajky aj na obed, vlastne som ich jedla skoro non-stop a odložila som za misku aj dcérke, kým sa vráti zo škôlky.
Ušlo sa aj mame, ktorá býva v paneláku. trocha mi ostalo na koláč, to boli také menej pekné, či obrezané. 
Práve som videla recept na jahodový džem s minimom cukru a zvyšok jahôd som odmerala, bolo ho 80 dkg. V recepte sa písalo množstvo cukru 1:4 , ja som ho ešte o polovicu znížila, dala som len 10dkg, teda 1:8.
Cukrom som zasypala pokrájané jahody a nechala stáť v chladničke do druhého dňa. Aj vlani som už odkladala marhuľový džem s malým množstvom cukru, nebol síce hustý ale mal výbornú prirodzenú chuť po marhuliach a nepokazil sa napriek tomu, že som nepoužila chemický konzervant. 
   Najdôležitejšie je podľa mňa dávať zaváraniny do vysterilizovaných fliaš, zavrieť takisto sterilným vrchnákom a podľa potreby ešte zasterilizovať. 
Viac rokov varievam džemy podľa starého systému s rajničkami - malé množstvo pokrájaného ovocia s cukrom(jednu večšiu naberačku) varím za stáleho miešania na slabšom ohni, aby sa zbytočná tekutina odparila až do zhustnutia, keď hmota pri miešaní začne škvrčať a po vareche ostane cestička, čo sa len veľmi pomaly zlieva.

Ovocie nechávam v kúskoch ako som ho nakrájala, nemeliem ho. Pracujem v dvoch rajničkách a striedavo ako sa dohotovia, ich zlievam do pripravenej vysterilizovanej fľašky.
Z uvedeného množstva mi vyšla malá trojdecová fľaša, ktorú som hneď po naplnení pevne uzavrela vyvareným vrchnákom a prevrátila na hlavu na pár minút, aby sa tam vytvorilo vákuum.
Keďže v tomto džeme je skutočne strašne málo cukru, pre istotu ho treba zasterilizovať vo vodnom kúpeli. Nechala som tak fľašku na 90°C asi 10 minút.

Budem musieť vyčkať tri mesiace, kým džem otvorím. Pevne verím, že sa nepokazí a tento systém sa mi osvedčí, pretože chcem v uberaní zbytočného cukru pokračovať aj inokedy. Kyselinu citrónovú som nedávala, lebo sa mi zdala zbytočná, jahody sú dosť kyslé a keďže som cukor naozaj moc-moc zredukovala, už by bol džem až kyslý.
Dve lyžice z neho ostali na okamžitú ochutnávku
je o niečo redší, je to menším množstvom cukru a čerstvosťou. Státím a chladnutím stuhne a zhustne viac. Takže môže prísť ďalšia várka ovocia, už sa na ňu teším.

Žiadne komentáre: