sobota 13. júna 2015

Plnená paprika na dva spôsoby

Plnená paprika s paradajkovou omáčkou je jedno z mojich najobľúbenejších jedál, v čase chutných zelených paprík ho varím pomerne často. Myslím, že pochádza z tureckej kuchyne alebo z niektorej balkánskej, odtiaľ sa rozšírilo cez Maďarov aj k nám. Mohla som ho zaradiť aj do kategórie dedičstva po predkoch, je to totiž tradičné jedlo našich starých rodičov.
V zime, ak nemám zelené papriky, robievam len guľky z mletého mäsa s predvarenou ryžou a dávam ich variť do paradajkovej omáčky. to však nie je úplne ono, chýba tam chuť papriky. Najviac sa mi k nej hodí čerstvý chlebík alebo domáca knedľa. Na mäsovú zmes dávam väčšinou doma mleté bravčové pliecko. Tam mám väčšiu istotu, hotové mleté mäso nekupujem, jednak je príliš mastné a ktovie, čo všetko tam v obchodoch namelú. Ryžu zvyknem uvariť do polomäkka, pridám pretlačený cesnak, soľ, mleté čierne korenie, mletú rascu, mletú červenú papriku a vajce, aby sa zvyšok guliek, ktoré sa nezmestia do paprík, nerozvarili.
Naplnené papriky a prípadné guľky vkladám do vriacej paradajkovej omáčky. Tú pripravujem takto:
na oleji orestujem nadrobno pokrájanú cibuľu, ak mám hustý pretlak, múku nepoužijem. Ak je paradajková šťava riedka, k cibuli prisypem pol lyžice hladkej múky, tiež ju opražím do svetlohneda a zalejem pretlakom a vodou. Vody netreba moc, aby to malo dobrú chuť, radšej koncentrovaný pretlak alebo viac paradajkovej šťavy. poriadne metličkou rozmiešam, z korenín pridám zo tri bobuľky nového korenia, soľ a podľa kyslosti pretlaku aj cukor. 
V tejto omáčke potom varím papriky a guľky. Pri ich vkladaní treba dať pozor, kým sa od vriacej omáčky neobvaria, nemiešam, aby sa nerozpadli. Aj potom len chytím uši kastróla a otáčaním okolo vlastnej osi sem a tam miešam jeho obsah, bez varešky. 
Za pomalého varu, poloprikryté sa jedlo uvarí asi za trištvrte hodiny. Na konci ho ešte podľa potreby dochutím soľou či cukrom.


Recept na plnenú papriku v kapuste som uvidela v maminej starej kuchárskej knihe, zhliadla som ho len a zaryla do pamäti ako tip na niečo nové. Presný postup som si nezapísala a tak som sa pri jej príprave postupovala podľa uváženia. V pôvodnom recepte bolo bravčové mäso a ryža.
Mala som odrezky mastnejšieho bravčového pliecka, primlela som k nim kus kuracích pŕs, aby tam bolo aj chudé mäso. Ak by som nemala také mastné to pliecko, prsia by som nedala. Namiesto predvarenej ryže som použila quinou, obilninu s vysokou výživnou hodnotou. Pol hrnčeka z nej som opláchla, zaliala vodou asi centimeter nad vrch, osolila a varila do polomäkka.
  Ďalšie kroky boli rovnaké ako vždy, mleté mäso som ochutila, pridala quinou 
a touto zmesou som naplnila tri velikánske vydlabané papriky.
Menšiu hlávku skorej kapusty som porezala na menšie kúsky. Na oleji som spenila nadrobno pokrájanú cibuľu, prisypala zarovnanú lyžicu hladkej múky, keď chytila farbu, pridala som kopcovitú lyžičku červenej mletej papriky a stále miešajúc som celé zaliala mäsovým vývarom, asi 2 deci. Ešte som prisypala nachystanú kapustu a pridala plyn. Keď kapusta začala vrieť, vložila som k nej naplnené papriky. Zakryté som ich takto dusila do úplného zmäknutia. 
Do kapusty som ešte dala aj mleté čierne korenie. 
Rozmýšľala som, čo k tomu. Ako najvhodnejšia príloha sa mi javil chlieb. 
   Pravdupovediac, veľmi nám chutilo, všetci doma jedlo chválili. 


Žiadne komentáre: