piatok 24. júla 2015

Baklažánová delikatesa

Baklažán som doteraz nemala zvlášť v láske, nenadchol ma. Každý ho miluje, prečo som výnimka? Obchádzala som ho v chladničke hľadajúc recept, aby som mu dala poslednú šancu. Väčšinou sa pečie dosť dlhý čas v rúre, potom sa dužina vydlabe a robia sa z nej nátierky, alebo sa pridáva k inej zelenine a vznikajú pestré chute, ako francúzske lečo ratatouille alebo musaka s mletým mäsom apod.
Ja som chcela niečo echt baklažánové, s krátkou prípravou a aby to bolo fakt chutné. Tak som zasa vytiahla svoju obľúbenú Európsku kuchárku, hrubú kuchársku knihu s krásnymi obrázkami. Pozornosť mi upútal ukrajinský recept na dusený baklažán. Surovín netreba veľa, príprava tiež netrvá dlho, tak som sa odhodlala. Chudák fialový plod už bol v tej chladničke znudený, aj sa trocha scvrkol.
Nakrájala som ho na plátky centimeter hrubé, osolila a nechala na utierke vypotiť. Tým vraj stratí svoju prípadnú horkú chuť. Nechala som ho tam asi dvadsať minút. Nielen on sa potil ale aj my doma. Horúčavy a sucho sú už naozaj neznesiteľné. V noci má prísť ochladenie, tak pevne verím, že dorazí.
Kúsky som rýchlo poutierala a obalila v hladkej múke s troškou mletého čierneho korenia. Tak som ich potom krátko opiekla na panvici s olejom. Teplota má byť skôr vyššia, aby sa baklažán nenapil zbytočne oleja ale hneď sa opiekol.
Opečené kúsky som nakladala do ohňovzdornej misy, panvicu odstránila, na jej miesto prišla misa s baklažánmi. Hneď som ich zaliala šľahačkovou smotanou z kelímka 250ml mi ešte niečo ostalo, takže asi 2 dcl smotany som použila. Ešte aj smotanu som pre istotu mierne osolila.
Takto sa zmes dusila na miernom ohni asi päť minút, vždy som ju opatrne premiešala, smotana rýchlo vyvrie, treba dávať pozor na pripálenie.
V recepte sa síce písalo o 15 minútovom dusení, ale vôbec neviem načo, lebo po piatich minútach bolo jedlo hotové, plátky boli mäkkučké a smotana sa redukovala úplne ukážkovo. 
Baklažán sa nesmie jesť surový, obsahuje totiž solanín, jed, ktorý sa zneškodní tepelnou úpravou. 
Ešte som rýchlo posekala hrsť čerstvej petržlenovej vňate a posypala som ňou jedlo. Voňalo úplne božsky!
Príloha je najlepšia vo forme pečiva, ale iste sa hodia aj varené či pečené zemiaky. Po ochutnaní som bola tak veľmi rada, že som baklažánu dala túto šancu, neuveríte, ale je to asi najlepšie jedlo posledného obdobia u mňa. Šľahačková smotana je v mojej kuchyni vždy vítaná, dodá jedlu naozaj správnu lahodnú chuť. 

Žiadne komentáre: