nedeľa 26. júla 2015

Mocca oválky


Hľadala som nejaké nenáročné a pritom chutné drobné pečivo na oslavu k známym. Našla som recept s týmto názvom a pomyslela som si, že kávové bývajú obľúbené. Väčšinou upravujem recepty na svoj obraz, stalo sa tak aj teraz. Cesto patrí ku krehkým, plnka ma zaujala vareným prepasírovaným žĺtkom. Pridala som do nej sparené mleté orechy a ako podklad kyslastý džem z višní. Poleva z bielej čokolády je tiež môj nápad, aby koláčiky vyzerali luxusnejšie.

Suroviny:
cesto:
50dkg hladkej múky 00 extra
20dkg masla
15 dkg práškového cukru
1 vajce
1/2 prášku do pečiva
2 PL mletej zrnkovej kávy

kyslastý džem

plnka:
20dkg masla
15dkg práškového cukru
2 varené žĺtka
1/2dcl silnej uvarenej kávy
2 PL mandľového likéru Amaretto alebo pár kvapiek mandľovej arómy
4PL mletých orechov
1-2PL horúceho mlieka

biela čokoláda na zdobenie

Postup:
Preosiatu múku s cukrom, práškom do pečiva a mletou kávou som poriadne premiešala
priklepla som jedno vajce a nastrúhala studené maslo z chladničky. Pri krehkých cestách je dôležité použiť ho čím chladnejšie a pracovať rýchlo, aby sa cesto od mäknúceho masla počas spracovania nestalo lepivým. Ak sa dá, použite kuchynský robot, maslo sa zohrieva od tepla rúk.
Dôkladne prehnetené cesto som zabalila do fólie a nechala v chladničke 2 hodiny. Medzitým u nás začala vyčíňať búrka. Práve včas, bola som veľmi rada, že sa ochladí.
Pokračovala som prípravou plnky: dala som uvariť dve vajíčka a nechala som ich vychladnúť.
Zmäknuté maslo(v plnke je žiadúce, aby bolo mäkké, tak ho treba vybraťz chladu včas) s cukrom som vareškou trocha pospájala, pridala som mandľovú arómu, lebo Amaretto som nemala. Žĺtka som pretrela cez malé sitko
priliala vychladnutú silnú čiernu presso kávu a všetko som prešľahala mixérom
Toto bolo podľa receptu zatiaľ, aj keď kávy tam písali len za čajovú lyžičku, ja som dala pol deci, aby ju bolo viac cítiť. Po ochutnaní som zistila, že krém je "divoký" teda moc maslový, pomlela som teda orechy a sparila ich mliekom, nechala vychladnúť 
a tak som ich primiešala k plnke. Už mala lepšiu chuť. Ešte pár kvapiek mandľovej arómy a už som bola spokojná. Dala som ju zatiaľ do chladu.
Cesto si odpočinulo, na pomúčenej podložke som ho vyvaľkala na hrúbku asi 2 mm a oválnou (mám len zúbkovanú) formičkou som vykrajovala kúsky
Zaplnili mi dva veľké a jeden menší plech vystlané papierom na pečenie. Vtedy som už mala rúru zapnutú na 200°C.
Spolu ich bolo tuším 72.
Každý plech sa piekol cca 12 minút, do slabohnedej farby. Nechala som ich vychladnúť.
Potom ma napadlo, žeby mohli vyzerať a chutiť ešte lepšie, ak by som pod plnku dala džem. zbehla som teda v lejaku do letnej kuchyne pre višňový džem z vlaňajšieho zavárania. Potierala som každý druhý kúsok
Maslovú plnku som už vybrala z chladničky a naplnila som ňou cukrárske vrecúško, aby sa mi plnka ľahšie nanášala na koláčiky. Páči sa mi nápad postaviť vrecko do vysokého pohára a tak ho plniť, ide to šikovnejšie.
Na džemový podklad som nastriekala dávku plnky
 a priklopila druhým koláčikom, opatrne stláčajúc, aby sa plnka viac rozprestrela na celú plochu
 Malá Karolínka mi pomáhala, už čakala na svoju výslužku.
Niektoré keksíky som pred pečením ozdobila polovičkami vlašských orechov. A Ako ďalšiu ozdobu som použila polevu z bielej čokolády. Tú som roztopila v kastróliku nad iným kastrólikom s vriacou vodou(teda nad parou), pridala trocha mlieka na rozriedenie a tak som lžičkou polevu ťahom kvapkala na koláčiky. Potom museli putovať na chvíľu do mrazničky, lebo im už bolo veľmi teplo, aby stuhli.
Tento druh pečiva je za čerstva tvrdší, preto je potrebné nechať ho do druhého dňa zmäknúť, vtedy je najchutnejšie. Brali sme ho na oslavu sedemdesiatky k veľmi milým ľuďom. A dobre sme sa zabavili.

Žiadne komentáre: