piatok 7. augusta 2015

Hustá krémová smotana z tekutej - trocha alchýmie

Často sa pri čítaní receptov stretávam s tým, že na Slovensku nie je dostať hustú tučnú šľahačku, v zahraničí bežne dostupnú pod názvom créme fraiche (krém freš). Naozaj som ju doma nevidela, tu vo Švajčiarsku ju kupujem často, je úplne fantastická do krémov. 
Ak si ju neviete kúpiť, či práve nemáte cestu do obchodu, v ktorom ju majú, urobte si ju jednoducho doma. Návod na jej prípravu som našla na českej stránke, robil ju jeden pán viacerými pokusmi. On použil podmáslí(u nás cmar) a šľahačkovú smotanu 30%-nú tuším.
   Z jeho pokusov som si vzala ponaučenie, robila som dvomi spôsobmi, zvedavá na výsledok.
Z domu som mala Zakysanku, tak mi nahradila cmar, sú v nej takisto lactobacily vhodné na prípravu našej mliečnej pochúťky. Je však dosť kyslá, inokedy dám asi neutrálnejší jogurt so živou kultúrou.
1. variácia:Dve dcl tekutej smotany s 35% tuku som zmiešala s dvomi polievkovými lyžicami zakysanky. Všetko bolo priamo z chladničky
2.variácia: Do druhej nádobky som naliala asi deci tekutej smotany a zohriala ju na cca 40°C, odstavila a primiešala jednu PL zakysanky. 

Obe nádobky som zakryla alobalom a nechala na podobločnici pri izbovej teplote zhruba 30 hodín.
Po tomto čase bola smotana zhustnutá, ale viac bola tá, ktorú som nezahrievala, zahrievaná bola len málo hustá.
Premiešala som ich a dala ešte do chladničky na pár hodín. Potom vyzerali takto: prvá je poriadne hustá, krémová, až stojí

druhá (zahrievaná) je síce hustá ale ešte vždy tekutá

Takže záver môjho snaženia znie: ak chcete hustú krémovú tučnú smotanu konzistenciou rovnakú s créme fraiche, zmiešajte tekutú šľahačkovú smotanu s kyslomliečnym výrobkom v studenom stave, nechajte stáť pri izbovej teplote min. 24 h a potom ešte schlaďte.
V chuti cítim trocha kyslosti, ale inak na nerozoznanie od pravej créme fraiche.
Použila som ju aj na potieranie kysnutého raňajkového pečiva.
A mali sme ju natretú na chlebíku aj ráno, je to lepšie ako maslo alebo roztierateľný syr. Vrele odporúčam.


Žiadne komentáre: