piatok 14. augusta 2015

Sladké quinoa guličky

Ešte k tomu z červenej quinoi. Nie je v nich kakao ani čokoláda akoby sa na prvý pohľad možno zdalo. Sú zložené zo samých zdravých surovín. Teda až na 3 lyžice arašidového masla, v ktorom je v malom množstve hydrogenovaný palmový olej, strašiak dnešnej doby.
Obsahuje totiž príliš veľa nasýtených mastných kyselín, ktoré upchávajú cievy a vedú k srdcovocievnym ochoreniam. Palmový olej je jeden z najlacnejších olejov, ktoré používa potravinársky a kozmetický priemysel, pchá ho všade práve pre jeho priaznivú cenu. Veľký dopyt po ňom je potom príčinou miznutia palmových pralesov.
Palmový olej sa nachádza v nespočetnom množstve sušienok, napolitaniek, keksíkov, orieškových krémov ako je aj Nutella a ešte v mnohých iných potravinách, kde by sme ho ani nečakali. Nechcem krivdiť kvalitnému palmovému oleju, ale ten je dosť drahý a vyrába sa odlišným spôsobom ako tento lacný.
Arašidové maslo vôbec nekupujem, Nutellu asi raz za rok, sladkosti tiež veľmi zriedka, radšej pripravím niečo sladké doma, vtedy viem, čo jeme.
Manžel začal zasa po rokoch posilovať a jeden jeho svalnatý vzor odporúča arašidové maslo ako veľmi zdravú pochúťku vhodnú na raňajky. No, neviem, čo ten mladý pán vie o palmovom oleji, ale odkedy o ňom vieme my, pozornejšie čítame zloženie všetkého kupovaného. Je prítomný ešte aj v proteínových tyčinkách. Škoda, že sme to nevedeli ešte pred ich nákupom.
Takže tú prvú a poslednú fľašku arašidového masla, ktorá sa u nás objavila, som minula práve dnes do týchto guliek. Jej podstatná časť skončila nedávno v ovsených plátkoch, ktoré sa jedia z mrazničky.
Včera mi frnkol do nosa pri prezeraní netu obrázok tyčiniek na spôsob müsli z opraženej quinoi. recept bol zahraničný, z bledej odrody tejto vzácnej obilniny.
Neviem, ako si počínali pri príprave tyčiniek, bolo to po anglicky, unavená som nemala chuť sa tým zapodievať.
Dnes ráno mi však quinoa nedala pokoj. Mám ešte pol vrecka, reku skúsim niečo na vlastnú päsť. Opláchla som ju a dala variť do dvojnásobného množstva vody. Keď zmäkla, precedila som ju do panvice a na slabom ohni som ju miešala, aby sa z nej odparila prebytočná voda.
Potom som otvorila zásuvku so zásobami a vyberala ostatné zložky, ktoré by sa hodili do mojej maškrty. Našla som trochu posekaných pistácií, slnečnicové a tekvicové semienka, chia semienka, instantné pohánkové vločky a nejaké iné drobné vločky. Tie som máličko opražila nasucho, aby neboli surové.
Pridala som arašidový krém vydolovaný z fľašky
a na spojenie masy som použila tekutý med. Ten je dosť lepkavý a sladký, aby nám vhodne poslúžil.
Masu som dôkladne premiešala a rozmýšľala, v akej forme, tvare ju budem podávať. Najlepšie sa hmota držala v tvare guľky, tak bolo rozhodnuté. Guľky by vyzerali dobre v pekných papierových košíčkoch. Tie mám samozrejme na SK, tak sú len takéto "nahé".
Chuťovo sú naozaj vynikajúce, cítiť arašidy, vločky aj med.
Inak, quinoa mi vonia po maku. Takýmto guličkám sa iste poteší každý milovník zdravšieho životného štýlu, viem si ich predstaviť ako pohostenie pre kamarátky, doplnok desiatej pre žiačika či študenta, vhodnú maškrtu, ak nás prepadne mlsná alebo potrebujeme rýchlo doplniť energiu. A aby som sa vyhla tomu palmovému oleju, nabudúce si vyrobím arašidový krém radšej sama. Určite to pôjde aj podomácky. 


2 komentáre:

Anonymný povedal(a)...

vyzerajú božsky :-)

Iveta Lencse povedal(a)...

Ďakujem:-)