nedeľa 4. októbra 2015

Chlebík od mamičky

Pekávam ho už nie tak často, akoby som chcela. Je zemiakový s prídavkom ražnej múky.
Spočiatku som ho miesila ručne, bola to makačka, cesto je tuhšie. Teraz ho robím pomocou kuchynského robota.
Naučila ma ho moja drahá mamička. pamätám si, ako ho piekla v Remoske. Tú vôňu nikdy nezabudnem...
Suroviny:
cca 60g varený zemiak( môže byť aj zvyšok zemiakov či kaše)
700g hladká múka chlebová T650
300g ražná múka hladká alebo celozrnná
600ml vlažná voda
42g (1 kocka) čerstvého droždia alebo sušené v množstve potrebnom k 1kg múky
1ČL soľ
1ČL cukor
1ČL rasca
mlieko na potretie

Ak pracujeme s čerstvým droždím, pripravíme rýchly kvások: v hrnčeku s teplou vodou rozmiešame cukor a 3 PL múky, rozdrobíme droždie, premiešame a necháme vzísť - napučať. Vo väčšej mise zmiešame obe múky so soľou a rascou (niekedy pridávam aj ľanové semienka), nastrúhaný zemiak, prilejeme kvások a zvyšnú vodu po častiach. Ak máme sušené droždie, kvások nerobíme, len všetky suroviny zmiešame dokopy a miesime. Ručne to pôjde ťažšie, cesto treba nadvihovať a prekladať do kríža, búchať a štípať do neho, proste prepracovať ho, aby sa čo najlepšie spojilo a prevzdušnilo. Tu mi miesenie ukazovala mama:
Robot to urobí bez našej námahy
Misu s cestom zakryjeme čistou utierkou a dáme na teplé miesto kysnúť na trištvrte hodiny, počas teplých dní hoci aj na slnko, v zime na radiátor, niekto dáva nad nádobu s horúcou vodou, často dávam do vypnutej rúry predriatej na 40°C. Vynaliezavosti sa medze nekladú.
Na misu však nesmie pôsobiť príliš horúci vzduch, aby sa cesto neuvarilo.
Vykysnuté preložíme na pomúčenú podložku a vyformujeme do podlhovastého bochníka, nemiesime, len ako-tak preváľame z boka na bok.
Môžeme ho piecť vo väčšom pekáči alebo na plechu s papierom na pečenie.
Na ďalšie kysnutie ho po sformovaní preložíme už tam. Necháme ešte oddychovať, aby sa chlebík spamätal po formovaní.
Na povrchu zvyknem urobiť tri zárezy ostrým nožom, aby počas pečenia nepraskol. Na koncoch zasa robím prstom dierky, to je mamin zvyk. Rúru zapnem na 230°C. Za čas, kým sa vyhreje, ešte chlebík podkysne, potom ho už len potriem teplým mliekom a šup s ním do rúry.
Tento bol placatý, ale niekedy sa mi podaria naozaj pekné kúsky. Už som skúšala aj tak, že som ho piekla na plechu bez papiera a podsypala ho na okrajoch múkou, aby sa neroztekal, ale moc to nepomohlo a múka sa mi nalepila počas dlhého pečenia na plech, horela tam. Tak ostávam pri papieri na pečenie.
Hlavne, že chuť je výborná.
Na 230°C sa pečie prvých 10 minút, potom ďalších 40 minút na 180°C. Nevkladám žiadne hrnčeky s vodou, ani chlieb nestriekam, nenatieram počas pečenia. 
Vyberám ho s plechom, poklopkám, keď je zvuk dutý, chlieb je upečený. Preložím ho na mriežku vychladnúť a nekrájam teplý, aj keď veľmi láka. 
Chlieb na hornej fotke je z ražnej hladkej múky s ľanovými semienkami a sušeným droždím, ostatné sú z čerstvého droždia.



A ešte pridám fotku oboch balení múk, ktoré sa mi osvedčili najviac.
Tak nech sa aj vám vydarí, ak skúsite tento recept!



Žiadne komentáre: