pondelok 9. novembra 2015

Segedínsky guláš v tlakovom hrnci

Klasika z repertoára našich predkov s rýchlejšou prípravou v tlakovom hrnci. Verím, že väčšina z vás, ktorá tlakáč používa, nedá naň dopustiť a robí aj segedín v ňom. Ja si tento spôsob tiež pochvaľujem, ušetrím polovicu času aj keď segedín ani inak nie je na príliš dlhé varenie, ale predsa.
Začínam knedľou, aby cesto malo čas vykysnúť. Zmiešala som polohrubú múku s hladkou, osolila, pridala vykysnutý kvások z čerstvého droždia a ešte pridala trocha teplej vody, zarobila cesto, po 30 minútach bolo nakysnuté. Z misy som ho preložila na pomúčenú dosku, nemiesila, len sformovala valec. Postavila som vodu na jej parenie, namazala masťou parák na knedľu. Zatiaľ ešte knedľa podkysla, dala som ju nad vriacu vodu a zakryla vysokou misou.
Parila som ju 25 minút, potom som ju preložila na dosku a popichala špáradlom, aby z nej para vyfučala. Krájam až po úplnom vychladnutí. Ak sa nezje hneď, potriem ju maslom alebo masťou aby neoschla, zabalím do alobalu a tak dám do chladničky. 
V čase, keď dávam zarobené cesto kysnúť, pokrájam cibuľu a mäso - bravčové pliecko -  na kocky, kvasenú kapustu poprekrajujem tiež, lepšie sa s ňou na tanieri potom manipuluje. Podľa toho aká je kyslá, scedím ju ale nepremývam a šťavu použijem k podliatiu mäsa. Ak nie je veľmi kyslá, dám ju celú, ak je poriadne kyslá, dám len trocha.
Cibuľu opražím na masti priamo v tlakáči, pridám mäso, celé čierne korenie, bobkový list, dve zrnká celého nového korenia a rascu,z každej strany poopekám, pridám pretlačený strúčik cesnaku(alebo viac, podľa toho aké veľké sú) zaprášim troškou červenej mletej papriky a lyžicou hladkej múky, osolím a ešte chvíľu restujem. Potom pridám kapustu a zalejem tak, aby bolo všetko takmer ponorené. Zavriem, natlakujem, nastavím časovač na 30 minút a keď para vytlačí jazýček, stíšim plameň a varím. Po uplynutí času nechám uniknúť paru, otvorím vrchnák, dochutím štipkou cukru a prilejem sladkú smotanu niečo medzi 0,5 a 1dcl, nechám prejsť varom a posypem drvenou majoránkou. Kyslú smotanu použijem len ak je kypusta málo kyslá.







Žiadne komentáre: