streda 9. decembra 2015

Orechovo-kávovo-rumové miňonky



Starý recept spomedzi tých, čo ostali po babke. Prekladala som si ho sem a tam, až prišiel jeho čas. Je aktuálny, na Vianoce "idú" všelijaké guľky a nepečené sladkosti. Vrátane pečených, samozrejme.
Na zažltnutom novinovom ústrižku stáli suroviny:
200g mletých orechov, 100g práškového cukru, 1PL mletej zrnkovej kávy, 1PL marhuľového džemu, 1PL rumu. Na polevu: 130g práškového cukru, 2PL horúcej silnej čiernej kávy
     To je zasa klasicky sladký až presladený recept, Vianoce hore-dole, musela som z cukru ubrať, dala som len 50g do hmoty. ani by tam nechýbal vôbec, lebo poleva je samý cukor, ale potom by asi trebalo zvýšiť množstvo orechov alebo ich nadstaviť mletými piškótami povedzme.
Suroviny na hmotu som zmiešala najprv lyžicou a potom rukou, pekne sa spojila.
Prichystala som si mini papierové košíčky na miňonky a kovovú mriežku z rúry. Z hmoty som formovala maličké guľky -vyšlo ich dvadsať - a kládla ich na mriežku preschnúť. Pobudli tam hodinku.
Uvarila som silnú čiernu kávu, dve lyžice z nej som rozmiešala v hrnčeku s práškovým cukrom na polevu. Špáradlom som postupne naberala guľky a máčala ich v poleve. Hrnček som mala naklonený na stranu, aby sa na guľku dostalo čo najviac polevy. 
Viem, toto je recept s postupom, ktorý sa dá popísať v dvoch rozvinutých vetách. Ale niekedy aj jednoduché je dobré vidieť a dozvedieť sa o ňom dosť na to, aby to zvládol aj úplný začiatočník.
Obalené guľky putovali znova usušiť sa, prebytočná poleva mohla voľne odkvapkať. Zvyšok z hrnčeka som rozdelila po lyžičkách.
Po čase, keď guľky už tak nelepia, môžu sa preložiť na papierom vyloženú tácku a dať do chladničky alebo len tak nechať úplne preschnúť pri izbovej teplote. Nezabudnúť na spodnú stranu. Cukor stuhne aj tak. Kto chce, ešte v mierne lepivej fáze ich vyváľa v mletých orechoch. Po úplnom uschnutí sa uložia do košíčkov a tvária sa pekne, sympaticky:-)



Žiadne komentáre: