utorok 9. februára 2016

Snehové šišky

Toto sú ďalšie šišky, ktoré sa mi veľmi páčia. Sú z polohrubej múky a dáva sa do nich sneh z bielkov. Práve preto ma zaujali. Vydarili sa a moje poďakovanie za super recept patrí Klárke z Vrábľov. Pozdravujem:-)
Jediné, čo som zmenila, bol druh droždia, ja som mala len sušené. Uvádzam dávku, z akej som robila, bola to jedna štvrtina z Klárkinej a vyšlo mi 12 menších šišiek +odkrojky
Suroviny:
25dkg polohrubej múky, štipka soli, 2 dkg práškového cukru, 2,5dkg zmäknutého masla, 1 žĺtok, pol vrecúška sušeného droždia, nastrúhaná citrónová kôra (asi pol lyžičky), 1,5dcl teplého mlieka, 1PLtuzemského umu. Toto všetko som dôkladne premiešala v mise, kým vzniklo celistvé cesto, čo sa nelepilo na steny nádoby. Zakryté som nechala asi 15 minút kysnúť na teplom mieste.
Zvyšný vaječný bielok som vyšľahala na tuhý sneh a dôkladne som ho vpravila do cesta. Úplne zmenilo konzistenciu, teraz už lepilo, tak som ho poriadne premiesila ako sa na kysnuté cesto patrí. Bola to len mini dávka, tak to šlo rýchlo. Posypané múkou som ho zakryla utierkou a nechala znova kysnúť. Čas som nesledovala, len objem cesta. Keď už sa mi zdalo, že pekne zapracovalo, vyložila som ho na pomúčenú dosku a zvrchu tiež posypala, aby sa mi nenalepilo na valček.Rozvaľkala som ho na hrúbku 1-1,5cm. Pomocou pohára na stopke, ktorý som "ponárala" do múky, som vykrajovala kolieska.
Odkrojky som nechala len tak. Znova som všetko zakryla utierkou a nechala 10 minút podkysnúť. Tieto odddychy sú pre kysnuté cesto dosť dôležité, pretože pri každej manipulácii sa proces kysnutia značne zastaví, vzduch je vytlačený z cesta a potrebujeme nadýchané koláčiky, tak musíme čakať, kým sa tam bublinky znova vytvoria.
V jenskej mise som rozhorúčila olej, šišky som odspodu omietla od múky a vkladala spodnou stranou nahor do oleja, zakryla pokrievkou na minútku a potom odkryla, o chvíľu sa dali otočiť a opražiť z druhej strany. Jenské sklo je praktické, lebo dobre vidieť spodok cesta, či sa už môže obrátiť. Vyžaduje si trocha praxe zistiť, ako rýchlo ich piecť, lebo sa môže stať, že zhurta opečené nebudú prepečené, ale zasa pomaly pečené sa napijú oleja.
Tieto sú zvonka pevnejšie, chrumkavejšie, ale sú ľahučké a nadýchané, proste skvelé. Jedli sme ich s rakytníkovým džemom, uvidela som ho v obchode, tak som neodolala. Mala by som na jeseň zohnať plody a uvariť z nich sirup aj džem. Sú zásobárňou hodnotných látok.

Žiadne komentáre: