pondelok 11. apríla 2016

Posúchy so zemiakovo-bryndzovou plnkou

Recept z Varechy https://varecha.pravda.sk/recepty/liptovske-svabovniky-fotorecept/62517-recept.html zaujal viacerých. Aj doma máme radi kombináciu cesta plneného bryndzou a zemiakmi, tak som ho cez víkend robila. Toto cesto je kysnuté, výsledok mi pripadá ako plnené lángoše - posúchy.
Mne sa zdalo plnky v uvedenom recepte veľa, tak som si robila po svojom.Tu je moja verzia:
Suroviny:
Cesto: 500g hladkej múky 00 extra Babičkina voľba, 10g čerstvého droždia, 2 ČL soli, 1 ČL cukru, 200ml zakysanky, 100 ml teplého mlieka, 100ml oleja
Plnka: 125g bryndze, 4 väčšie varené zemiaky, 1 cibuľa, masť
Postup:
V mieku som rozmiešala cukor a droždie, po jeho vzídení som ho naliala k múke so soľou, zakysankou a olejom. Všetko bolo izbovej teploty. Robot mi vymiesil cesto, zakryla som ho a nechala nakysnúť na dvojnásobok v trošku nahriatej rúre. Trvalo to skoro hodinu.
Zemiaky som už mala uvarené, popučila som ich a keď vychladli, pridala som k nim bryndzu a na lyžici masti opečenú nadrobno pokrájanú cibuľu. Plnka bude viac bryndzová, ak sa použije rovnaký pomer bryndze a zemiakov, v tomto prípade 250g bryndze.
Zmes som odvážila a rozdelila na 16 častí pomocou váhy (každá mala cca32g), porobila som z nej guľky, aby som ich mala poruke pri plnení cesta.
Vykysnuté cesto som vyklopila na pomúčenú dosku a tiež rozvážila na 16 kúskov po 60g, sformovala z nich guľky, zakryla a nechala ešte podkysnúť (to lebo sa s cestom manipuluje a vzduch sa povytláča, tak aby mali čas sa pozviechať a nakypriť sa znova)
Jednotlivé guľky cesta som roztlačila dlaňou, do stredu uložila plnku, zabalila cestom, spoj dobre postláčala, aby plnka nevytekala, a spojom nadol som guľku rozvaľkala na placku.


Robila som ich tenšie a tým pádom väčšie, hrubšie budú menšie a zmestí sa ich na plech či panvicu naraz viac. Rozvaľkaním sa plnka pekne rovnomerne urovná do celej placky.
Jeden plech som vymastila masťou, uložila naň 4 placky, tiež ich potrela masťou a kým sa rúra vyhriala na 220°C, ešte podkysli.
Pri pečení sa zadné vzduli poriadne vysoko, boli ako pampúšiská:-)
Ďalšie na plechu som preto preventívne poprepichovala vidličkou.
Tie som piekla už na pečiacom papieri a nepotreté masťou.
Prvý plech sa upiekol do červenkasta za 14 minút, nebolo na čo čakať(teda okrem následného chladnutia)
Ochutnávka ma nechala v rozpakoch, cesto sa mi zdalo takto suché, preto som posledných 6 placiek piekla na panvici s trochou oleja.
Dobre som urobila, lebo takto vynikla ich chuť v oveľa väčšej miere. cesto nebolo vysušené, o plnke ani nevraviac.
Koniec-koncov, to malé množstvo oleja pri opekaní neuškodí naozaj nikomu a chuť bude neporovnateľne lepšia.
S hrnčekom mlieka to bola vynikajúca večera a následne aj raňajky s čerstvým zeleninovým šalátom miesto mlieka. 10 posúchov som po upečení a vychladnutí strčila hneď do mrazničky, v prípade potreby akoby som našla.

Žiadne komentáre: