streda 24. augusta 2016

Ukrajinský kapustový závin

Čakala som návštevu a vybrala som pre ňu tento slaný koláč. Dobrá kamarátka nám mala priniesť dávno vytúžené mačiatko, no vyskytli sa komplikácie, nakoniec sme si preň museli zájsť, tak som koláč zabalila spolu s levanduľovým sirupom, ktorý bol chystaný tiež ako pohostenie.
Tento kapustový závin je asi najlepším slaným koláčom, aký som kedy piekla.
Suroviny:
cesto: 150g hladkej koláčovej múky, 100g masla, 1 vajce, 1 PL mlieka, soľ, žĺtok na potieranie
plnka: 400g bielej hlávkovej kapusty, 100 ml vody, soľ, čierne mleté korenie, 1 KL cukru, 150 ml sladkej smotany, 100g šunky alebo inej údeniny
postup:
Do preosiatej múky som pridala soľ, vajce, nastrúhané studené maslo a pripravila som aj mlieko. Miesiť treba rýchlo, maslo sa rozpúšťa od teplých rúk.
Vo fólii sa má nechať stuhnúť v chladničke hodinku.
Zatiaľ som chystala plnku: dvojkilovú kapustu som očistila od nevzhľadných listov, rozštvrtila a jednu štvrťku, čo mala zhruba 40 dkg, som porezala na tenké a menšie rezance do hrnca.
Kapustu som osolila a podliala 100 ml vody, priviedla k varu, zakryla a dusila do mäkka.
Potom som ju okorenila, osladila a zaliala smotanou. takto sa dusila ešte do zhustnutia, už nie dlho, len kým sa tekutina vsaje a odparí.
Hrniec som vložila do studenej vody, aby kapusta úplne vychladla. Bola úplne božská, zaradím aj ako prílohu k inej príležitosti.
 Na pomúčenej doske som následne rozvaľkala cesto na tvar obdĺžnika s dĺžkou, akú má plech, na ktorom koláč budem piecť. Hrúbka plátu bola asi 2 mm, šírka taká, aby sa po naplnení závin mohol spojiť. Cesto je veľmi mastné a tým aj krehké, treba podľa možnosti pracovať rýchlo, lebo sa maslo v ňom topí. Vždy ho treba podsypať, aby sa nelepilo. Mám rešpekt pred takýmto pomerom múky a masla, vždy len dúfam, že to dobre dopadne.
Do stredu sa mali poklásť kocočky šunky (ja som ju včera minula, tak som dala, čo som našla - sekanú so syrom), nato kapustovú plnku a navrch znova kocky údeniny.
Aj keď plnka nie je taká vlhká akoby sa zdala, verila som, že mastné cesto nenasaje tekutinu a pekne sa upečie.
V knihe sa písalo, že sa má z dvoch dlhších strán odkrojiť pás cesta na ozdobu. No, šlo to s veľkým zatajením dychu, lebo som tušila, že cesto spojím len vďaka Pánu Bohu, ako sa vraví, také bolo "vypočítané":-) jeden kraj sa mal preložiť cez druhý.
našťastie sa to podarilo, závin sa nepotrhal a opatrne som ho spojom smerom nadol preložila na papierom vyložený plech. Odkrojky som spojila dokopy, rozdelila na dve rovnaké časti a tie vyšúľala na dlhé a tenké šnúrky na ozdobu koláča. Vlnkovito som ich jednu cez druhú pritisla na vrch. Celý závin som potrela rozmiešaným žĺtkom a na viacerých miestach som ho prepichla vidličkou.
Recept ho kázal piecť 50 minút na 160°C. Takéto mastné cestá to ale pri nízkej teplote nemajú ľahké, to sa ukázalo aj v prvých minútach pečenia - maslo začalo zbesilo vytekať a cesto sa ledva pieklo, tak som musela pridať teplotu, na 200°C to už potom vyzeralo inak. Veď aj lístkové cesto pečiem rýchlo na vysokej teplote. Tu je plnka vlastne udusená, veľa nepotrebuje a upiecť sa má len obal.
Nakoniec sa koláč upiekol za 35 minút. 
Zvedavo som čakala, kedy vychladne, aby som ho mohla prekrojiť a presvedčiť sa, či sa podaril.

Podaril sa! A bol naozaj veľmi dobrý, čo sa cesta aj plnky týka, ozaj fajnotka. Upečený aj zospodu

Tak, keď sa vám páči, upečte si ho a vychutnajte aj vy doma, naozaj sa oplatí;-)
A ešte dlžím fotku mačiatka (čo už ani také malé nie je), ktoré sa dnes stalo členom našej rodiny. Vitaj miláčik:-)


Žiadne komentáre: