nedeľa 18. septembra 2016

Bezkonkurenčný hruškový koláč

Možno tak na prvý pohľad nevyzerá a bez tej kôpky šľahačky by som to o ňom fakt nepredpokladala ani ja, ale ak ho upečiete a ochutnáte, budete milo prekvapení. Inak, medzi nami, šľahačka je len na ozdobu, chutí oveľa lepšie bez nej, iba sám osebe neukáže.
Recept naň mám od mamy a ona z nejakého ženského magazínu spred pár rokov.
Ponúkla nás ním už ani neviem kedy a za akých okolností. Viem len, že mi veľmi chutil a tak som si pýtala recept. Ten sa mi počas sťahovania zapatrošil a keď mi tento koláč minule napadol pri pohľade na kopu toho roku urodených hrušiek, vypýtala som si recept znovu.
Odvtedy som ho piekla asi 5 krát, takže je to u nás fakt bezkonkurenčne najčastejšie pečený koláč sezóny. Piekla som ho každej návšteve, a ktorej sa neušlo, mohla banovať, lebo je aj bezkonkurenčne vláčny a chutný.
Suroviny:
300g polohrubej múky, 3 vajcia, 250 g práškového cukru, 1 PL kakaa, 1 KL sódy bikarbony,  2 dcl rastlinného oleja, 1 vanilínový cukor, 1 hruškový kompót 7dcl(alebo 3-4 čerstvé hrušky a 1,5dcl nálevu z ich varenia či hruškový/jablkový džús), čokoládová poleva
 Ja pečiem bez vanilínového cukru.
Ak sú hrušky čerstvé, podľa stupňa zrelosti ich buď trocha povarím a potom použijem aj nálev alebo mäkké surové hrušky pokrájam a do cesta pridám hruškový alebo jablkový džús.
Pri premiére som povarené hrušky aj s nálevom naložila do zaváracej fľaše, aby som zistila, aké množstvo mám inokedy použiť. Vyšlo mi to na  3 velikánske alebo 4 bežne veľké hrušky.
Nálevu som použila 1,5 dcl, tak isto džúsu, ak som hrušky nemusela variť. Tekuté suroviny som si neskôr kombinovala tak, aby som postupne zvyšovala množstvo šťavy na úkor množstva oleja, ktorý je niekomu dosť ťažký na žalúdok. Dospela som až k pomeru 2,5dcl šťavy a 1dcl oleja, to je taká diétnejšia verzia, ale čím viac oleja, tým lahodnejší zákusok, to sa musí nechať.
Ak sú hrušky zavarené, postup je úplne jednoduchý, ovocie sa scedí a pokrája na malé kocočky.

Takže Postup prípravy koláča:
celé vajcia s cukrom som miešala elektrickým šľahačom do hustej bledej peny asi 5 minút. Pridala som olej a nálev, celé ešte premiešala a pridala aj nadrobno pokrájané hrušky.
V inej nádobe som zmiešala odmeranú múku, sódu bikarbonu a kakaový prášok.
Zmes som preosiala k tekutej mase a dôkladne premiešala už len ručne vareškou. To už som mala prichystaný tukom vymazaný a múkou vysypaný alebo pečiacim papierom vyložený plech 21x35cm a rúru zapnutú na 200°C.
Cesto som vyliala a urovnala na plech a vložila som ho do predhriatej rúry na 10minút.
Po uplynutí tejto doby som znížila teplotu na 180°C a koláč dopiekla ešte 15 minút.
Pred dopečením som si prichystala polevu:
v rajničke som nechala na miernom ohni roztopiť kúsok masla, lyžicu kakaa, lyžicu cukru a asi pol deci sladkej smotany (môže byť aj mlieko, ale potom ho treba menej, od smotany je poleva hustejšia.
Na ešte teplý koláč som polevu naliala hneď po dohotovení a následne rozotrela.

Koláč som krájala na kocky, bol už aj na
kosoštvorce, ale ostávam pri kockách.



Žiadne komentáre: